Stress og indlæringsvanskeligheder hos børn

En anerkendt amerikansk forsker i stress, Steven Porges, skrev, at indlæringsvanskeligheder ofte stammer fra et dysfunktionelt autonomisk nervesystem. Fra undersøgelser anslår han, at 25% af 7-årige har indlæringsvanskeligheder og andre handicaps. Han fortæller, at indlæringsvanskeligheder er et resultat af ubalancer i det autonome nervesystems funktion.

For at kunne indlære normalt er det nødvendigt for mennesker at være i stand til at skifte hurtigt og let frem og tilbage mellem en lav-niveau stresstilstand og en afslappet tilstand. I stresstilstanden fokuserer de deres opmærksomhed på nye indtryk. I den følgende afspændte tilstand integrerer de informationerne med alt, hvad de tidligere har lært.

Hvis man ikke kan skifte fra en stresstilstand til en afspændt tilstand og tilbage igen, kan man ikke lære så godt, som dem der evner dette. Kranio-Sakral Terapi har teknikker som kan håndtere mange dysfunktioner i det autonome nervesystem. Dysfunktion i Kranio-Sakral systemet hos børn stammer højst sandsynligt fra selve fødselsprocessen.

Dreng på 4 år til kranio-sakral terapi. Her må man godt lege imens.

Dreng på 4 år til kranio-sakral terapi. Her må man godt lege imens.

adminStress og indlæringsvanskeligheder hos børn